vineri, 9 aprilie 2010

Sa nu intelegem filozofic puterea Sfintelor Taine

Sfantul Trup si Sange al Mantuitorului, fiind inviat, are chip material dar nu mai apartine de lumea aceasta cazuta, ci este arvuna invierii pentru noi toti. Chiar si chipul sau vazut, sensibil, nu mai este o ratiune plasticizata a unui trup pamantesc, ci este o ratiune plasticizata a Trupului si Sangelui lui Hristos, chiar daca noi, din pricina neputintei noastre duhovnicesti nu o sesizam in mod sensibil.

Desi preotul trebuie sa fie cu bagare de seama pentru a nu comite intentionat un sacrilegiu, totusi nu putem spune ca se schimba prin amestecarea unei substante din lumea aceasta, ceea ce apartine deja in mod real din lumea spiritualizata care va sa fie, ce e de o putere infinit superioara. Cele doua pot interfera, asa cum Sfantul Trup si Sange interfereaza cu trupul nostru dar, asa cum Sfantul Trup ne schimba pe noi si nu invers, prin puterea lui, la fel sa intampla si in Sfantul Potir. Deci firea pnevmatizata a Sfantului Trup ramane, fiind dumnezeiasca, chiar daca se adauga din gresala ceva material. E adevarat ca intreg continutul din Sfantul Potir poate sa se amestece dar firile ceolr care se amesteca ori raman fiecare neschimbate, ori in cel mai bun caz, se poate uneori sfinti ceea ce s-a adaugat in Sfantul Potir.

Dar sa nu vedem totul substantialist, ca in filosofie. E adevarat ca prin firea sa Sfantul Trup nu se mai poate preschimba iarasi in ceva lumesc, insa,mai presus de natura lui hotaraste vointa lui Dumnezeu, Care vrea acestea si care e adevaratul motiv pentru care Sfintele nu se altereaza, mai mult decat datorita naturii lor. Nu subordonam vointa lui Dumnezeu naturii Sfintelor Taine ci invers, ca sa nu intelegem substantialist, filosofic motivul indestructibilitatii lor ci ortodox, adica punand Persoana si voia libera a lui Dumnezeu deasupra substantelor.

Deasemena, ca nu te poti imbolnavi folosind o unica lingurita, decurge din dumnezeirea Sfantului Trup si Sange, prezent in lingurita care covarseste eventualii microbi, insa pe care tot Dumnezeu ii mentine in existenta. De aceea El, fiind PERSOANA, isi manifesta voia Sa astfel incat nimeni sa nu se imbolnaveasca la impartasire cu Trupul Sau.Trebuia sa intelegem ca El mentine in existenta si firea Sfintelor Taine dar si eventualii microbii si El hotareste potrivit cu voia Sa libera, ce vrea, nicidecum nu asista fara sa intervina la interactiunea dintre acestea. Caci daca am intelege in sens absolut substantialist puterea lor, nu am putea explica de ce Sfantul Trup pentru unii este pricina de inviere iar pentru altii de osanda. Se vede aici ca dincolo de natura lor, voia libera a lui Dumnezeu actioneaza diferit in functie de diferitele cazuri. Deci sa nu ne speriem, incercand sa-L aparam pe Dumnezeu de ceva mentinut tot de El in fiinta.Sa nu cream mai degraba sminteala, incercand sa ne aparam de ceva de care ne apara Dumnezeu de fapt.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu